Jak zacząć przygodę z jogą twarzy? – wywiad z Martą Kucińską

Jak zacząć przygodę z jogą twarzy? – wywiad z Martą Kucińską

O tym, jak styl życia i niewłaściwa sylwetka wpływają na wygląd twarzy, jakie pokarmy spożywać, by się odżywiać, a nie tylko jeść, i dlaczego lepiej nie spać na brzuchu opowiada w wywiadzie dla BeGlossy Marta Kucińska, konsultantka ajurwedy i autorka książki Joga Piękna (wyd. Sensus).

Jak zacząć przygodę z jogą twarzy? Podaj kilka wskazówek.

Przygodę z jogą twarzy warto zacząć od przekonania siebie, że będzie się regularnie praktykować. To naturalny sposób na zachowanie młodego i zdrowego wyglądu, jednak, jak w każdej takiej metodzie, nikt nie wykona pracy za nas. Wymaga ona cierpliwości, zaangażowania i poświęcenie jej odpowiedniego czasu. Kolejna ważna kwestia to oczywiście zdobycie wiedzy, najlepiej od instruktora jogi twarzy czy na przykład z książki Joga Piękna. Sporo darmowych informacji znajdziemy w internecie, mimo to warto chociaż raz zasięgnąć opinii eksperta. Dzięki właściwym podstawom będziemy wiedzieć, jak ćwiczyć twarz, jak ją masować, które jej partie rozluźniać, a które wzmacniać, wreszcie – które nawyki wyeliminować ze swojego życia i które do niego wprowadzić. Dowiemy się również, jak styl życia czy nawet niewłaściwa sylwetka wpływają na wygląd twarzy. Ponadto zawsze zachęcam moje klientki do przyjrzenia się samym sobie i poznania swojej twarzy. Zazwyczaj doskonale znamy twarze bliskich nam osób, zauważamy na nich zmiany, nadmierną mimikę, a na własnej takich zmian nie dostrzegamy. Wynika to z tego, że w ciągu dnia nie mamy zbyt wielu okazji do obserwacji swojej twarzy. Dobrym sposobem na to, żeby się jej przyjrzeć, jest ustawienie lusterka przy komputerze czy w innym miejscu, w którym spędzamy dużo czasu, i zerkanie od czasu do czasu, co robimy podczas absorbujących nas czynności. Innym rozwiązaniem jest nagranie siebie. Wystarczy wziąć telefon i poopowiadać sobie jakąś historię – a potem przeanalizować wideo pod kątem mimiki twarzy. Naprawdę wiele możemy z tego wywnioskować.

W jaki sposób ćwiczenia twarzy wpływają na jej wygląd?

Ćwiczenia twarzy, w tym przypadku zwane jogą twarzy, co oddaje ich szerokie, holistyczne podejście, przede wszystkim pozwalają mięśniom zachować odpowiednią kondycję. Mięśnie twarzy, tak zwane mięśnie mimiczne, mają dość specyficzną budowę, a także charakterystyczne połączenia między tkankami. Zazwyczaj łączą się jednym przyczepem z czaszką, a drugim ze skórą. To bardzo ważny fakt w podejściu do odmłodzenia twarzy. Jeśli uświadomimy sobie, jak duże znaczenie ma połączenie tych mięśni, zupełnie inaczej podejdziemy do procesów starzenia się twarzy. W momencie, kiedy mięsień się porusza, pociąga za sobą skórę i stąd zmieniający się wyraz twarzy. Z wiekiem zazwyczaj większość mięśni ulega przykurczom czy deformacjom, co powoduje powstawanie zmarszczek, bruzd, fałd, asymetrii. Odpowiednio dobrane i wykonywane ćwiczenia i masaże rewitalizują mięśnie, a tym samym wpływają na wygląd całej twarzy.

Czy rzeczywiście joga twarzy jest dla każdego? A co z osobami, które mają aktywny trądzik lub różnorakie alergie?

Ze względu na to, że joga twarzy według mojej metody, Jogi Piękna, to holistyczny koncept oparty nie tylko na ćwiczeniach, ale także na zmianie stylu życia – w tym diety, jak również aktywności fizycznej – czy zmianie nawyków, mogłabym śmiało powiedzieć, że jest dla każdego. Dzięki takiemu podejściu praktykowanie jogi twarzy zaczyna się od rozwiązania głównego problemu, a potem stopniowo przechodzi się dalej. Jeśli dochodzą dodatkowe okoliczności ograniczające, jak stany zapalne skóry, to bardzo ważnym krokiem jest rozpoczęcie pracy od podstaw, zanim przejdzie się do aktywnej formy, czyli ćwiczeń czy masażu.

Rekomendujesz masaż twarzy dwa razy dziennie, ale mało która z nas ma rano czas na wykonywanie ćwiczeń. Czy jeśli będziemy masować twarz na przykład tylko w weekendy, zobaczymy w ogóle jakieś efekty?

Masaż twarzy to bardzo ważna czynność, z tego względu, że mięśnie mimiczne wyrażają przede wszystkim nasze emocje. Gromadzenie emocji to także gromadzenie stresu, a dzięki masażowi uwalniamy od niego tkanki. Śmiało mogę powiedzieć, że to jego najważniejsza funkcja, dopiero na drugim planie jest kwestia wyglądu. Dlatego też uważam, że na masaż twarzy warto znaleźć czas każdego dnia. Nie muszą być to zawsze długie masaże, dobrze jest wykonywać choćby kilkuminutowe, ale codziennie. Jeśli uda się przynajmniej dwa razy w tygodniu wykonać dłuższy masaż, to znaczy trwający około 30 minut, będzie to idealne rozwiązanie. Pewne czynności można połączyć i masować twarz na przykład podczas oglądania filmu – to zresztą świetna okazja do połączenia dwóch przyjemności.

Co jeść i pić, by mieć ładną, zdrową skórę?

Z punktu widzenia ajurwedy, której jestem konsultantem, najważniejsze w odżywianiu jest sięganie po pokarmy mające energię życiową. Co to znaczy? Podam przykład pozwalający łatwiej zrozumieć tę kwestię. Weźmy jedzenie roślinne. Jeśli zastanowić się nad tym, jak długo pozostaje przydatne do spożycia, to łatwo zaobserwować, że musi być w nim coś wyjątkowego, co pozwala mu zachowywać – w pewnym sensie – życie. Jeśli ściętą natkę pietruszki włożymy do wody, to dość długo zachowa funkcje życiowe, cebula na wiosnę wypuści szczypior, a zalane wodą ziarna wypuszczą pędy. Wszystko to pokazuje, że w roślinach jest życie. Czy mięso, nabiał, mrożonki także zachowują swoją energię życiową?! Chyba nikt nie ma wątpliwości, jak odpowiedzieć na to pytanie! Odpowiem więc jednym zdaniem: jeśli chcesz na długo zachować zdrowie, a co za tym idzie – oczywiście dobry wygląd, szukaj pokarmów, które zawierają jak najwięcej energii życiowej. Dzięki temu będziesz nie tylko świetnie wyglądać i zachowasz siły, ale przede wszystkim będziesz mieć zdrowy organizm. Oprócz pokarmu ogromnie ważną rolę odgrywa ilość wypijanej wody. Ajurweda i w tym zakresie mówi o pewnych regułach. Zaleca się picie ciepłej wody, nawet wręcz gorącej, ale w temperaturze nie wyższej niż 60-65 stopni Celsjusza, dzięki czemu nie gasimy tak zwanego ognia trawiennego. Ma to ogromne znaczenie dla metabolizmu, procesów trawienia, wydalania toksyn. Oczywiście powinno się wypijać tej wody dostateczną ilość w ciągu dnia. To banał, o którym niby każdy wie – że trzeba pić wystarczająco dużo wody – ale praca z moimi klientkami pokazuje, że niewiele z nas naprawdę wprowadza to w życie.

Jakie złe nawyki najbardziej szkodzą twarzy i ciału?

To bardzo rozległy temat… Najpierw powiedziałabym, że emocje, z którymi sobie nie radzimy, bo wszystko się zaczyna od umysłu i na nim kończy. Jeśli nie radzimy sobie z emocjami, trudno mówić o zdrowiu i dobrym wyglądzie. Kolejna sprawa to szeroko pojęty styl życia, czyli odpowiednie odżywianie, nawadnianie, ilość snu, właściwa sylwetka, aktywność fizyczna, pielęgnacja, ćwiczenia, masaże twarzy. Jeśli w tych kwestiach nie ma równowagi, to się odbije na wyglądzie.

Jednym z czynników w największym stopniu wpływających na wygląd twarzy, jest nadmierna mimika, taka niekontrolowana, jak częste marszczenie czoła czy brwi, zagryzanie i zaciskanie ust, podpieranie twarzy jedną dłonią i tym podobne. Pozycja podczas snu także istotnie wpływa na wygląd twarzy – zwłaszcza wraz z wiekiem. Spanie na boku czy na brzuchu to nic innego jak miażdżenie twarzy przez kilka godzin w nocy.

Leave a Reply